Thursday, November 22, 2012

Minggu Kesebelas - Adobe Flash CS3 Professional

Assalamualaikum

Dah masuk minggu kesebelas ni kami diajar dan diberi peluang untuk explore Adobe Flash pula. Yeayyyyyy!! aku suka sangat belajar flash ni sebab benda ni boleh menguji kreativiti aku. Aku suka kerja kerja yang melibatkan design sebabnya aku memang minat kearah itu.  Lagi satu benda yang paling best bila belajar Adobe Flash ni ialah kami diberi Ipad untuk belajar Apps berkaitan dengan flash yang dah siap diinstall ke dalam Ipad. Satu Ipad dikongsi oleh dua orang pelajar. Aku kongsi Ipad ni dengan Izzati. Excited sangat nak belajar pakai Ipad ni almaklumlah nak beli sendiri memang la tak mampu. Hahahaha

Senang sangat nak faham bila belajar pakai Apps ni sebabnya kami belajar menggunakan video tutorial yang menggunakan suara Kak Farhana. Bahasa yang digunakan simple so senang lah nak faham. Untuk task pertama kami bagi kelas flash, kami perlu lukis satu permandangan di tepi pantai. Setelah berusaha mempelajari di Apss yang terdapat dalam Ipad, hasilnya terjadilah seperti di bawah. Tadaaaaaa~~




Cantik tak lukisan saya? Hehehehe.

Gambar kat atas ni mostly line tool yang digunakan untuk lukis. Kalau untuk mewarna pula aku guna paint bucket tool. Tapi untuk mewarna awan aku pakai brush tool untuk mendapatkan effect yang lagi best untuk awan. Huhuhuh

Selain daripada task ini, kami juga diminta untuk menyiapkan task yang memerlukan draw cartoon images by using onion skin tool kemudian perlu convert image cartoon tersebut menjadi graphic symbol. Onion skill tool digunakan untuk see the frame below the current frame. Akhir sekali ini lah hasilnya bila aku dah trace Hello Kitty which is my favourite cartoon =)



Yang bewarna adalah yang original. Yang tak bewarna yang telah di trace kembali. Sama tak? Hehehehe

Untuk lukis Hello Kitty ni aku guna line tool. Tak berapa confident sangat nak pakai pencil tool sebabnya tangan aku ni asyik dok menggigil je bila nak lukis pakai pencil tool. Hahahaha

Ok sampai setakat ini saja lah refleksi untuk minggu ini. Jumpa lagi minggu depan. Bye!








No comments:

Post a Comment