Monday, October 8, 2012

Minggu Keempat - Segalanya Mula Berjalan Dengan Lancar~

Assalamualaikum..

Untuk kelas minggu keempat, Dr Zaida cuba terangkan balik pengajaran masa minggu ketiga. Sebabnya ramai dikalangan kami menghadapi masalah semasa menyiapkan Exercise 1. Mula-mula Dr Zaida ajar macam mana nak install IIS (Internet Information Services). Kalau nak tau yang laptop or PC kita dah ada IIS, boleh pergi check di local C ---> Inetput. Kalau ada folder Inetpub memang confirm yang dalam laptop kita dah diinstall dengan IIS. Ohh yeaaa, sebab apa nak kena install IIS? Dengan istilah yang lebih mudah adalah untuk run php dan asp.

Kemudian, Dr Zaida juga ajar macam mana nak create site di Adobe Dreamweaver. Fungsinya adalah untuk develop dynamic webpage for asp and php and also help to manage file. Dr Zaida ajar step by step sampai la kita boleh catch up. Semua ini telah diajar masa minggu ketiga. Kali ni hanya untuk revise balik je. Selain dari itu, kami juga didedahkan macam mana nak set up database, create connection, setup asp and insert record.

Pada pendapat aku walaupun ini 1st time aku belajar pasal benda nih semua, kalau kita fokus dalam kelas semuanya tak akan ada masalah. Semuanya bergantung kepada diri sendiri. Kalau tertinggal boleh refer pada orang sebelah. Jangan diam je. Kalau tak alamatnya memang kita tak boleh catch up sampai bila bila.

Ok lah sampai kat sini je update kali nih. Jumpa lagi di next entry. Bye ^^

No comments:

Post a Comment