Wednesday, October 17, 2012

Minggu Kelima - PHP dan MySQL

Assalamualaikum

Untuk kelas minggu kelima ini, kami diajar berkenaan dengan PHP dan MySQL. Apa yang membezakan ASP dengan PHP adalah ASP menggunakan Microsoft Access sebagai database manakala PHP pula menggunakan MySQL sebagai database.

Untuk create website yang menggunakan PHP, kita perlu install xampp terlebih dahulu dan jika sebelum ini kita menggunkan IIS, jangan lupa untuk stopkan IIS. Ini adalah untuk membenarkan fungsi xampp berkerja dengan sempurna. Setelah berjaya install xampp, satu fail bernama xampp akan dibina secara automatik di Local C. Untuk PHP, kita perlu save projek di fail xampp --> htdocs.


Jangan lupa stopkan IIS terlebih dahulu!


Interface xampp.

Haaaaaa..ni ada benda nak share sikit pasal 1st experience aku dengan PHP. Masa kelas yang lepas aku ada bawa laptop masuk lab. Konon-konon kalau ada aktiviti nak buat terus la buat kat dalam laptop sendiri. Nak dijadikan cerita dekat laptop aku tak boleh nak masuk dekat PHPMyAdmin. Kena masukkan current password padahal sebelum ini tak pernah pun install xampp. Orang lain tak ada pulak jadi masalah macam aku. Disebabkan benda nih, aku dah anggap PHP ni leceh dan susah. hahahah. Aku rasa aku dah macam ketinggalan sikit dalam kelas sebab aku tak berjaya nak install xampp. Sampai sekarang tak berjaya nak cari penyelesaiannya. Hurmmmmm..

Mungkin disebabkan minggu ni baru lepas habis konvo dan baru lepas jumpa family, jadi mood nak belajar dah macam tersasar kat tempat lain. Dok ingat nak bersenang lenang je. Hahahaha. Sebelum aku akhiri coretan pada kali ni aku nak share lah satu gambar konvo aku baru baru ni. hehehehe..



Yeayyyy!! kami officially dah graduated untuk Degree. InsyaAllah untuk Master pulak will coming soon. =)






No comments:

Post a Comment