Wednesday, October 31, 2012

Minggu kelapan - Mari Berkenalan dengan Admin

Assalamualaikum

Mana review untuk minggu ketujuh? Sebenarnya kelas untuk minggu ketujuh dibatalkan. Hehehe. Jadi kita sambung lah ye review untuk minggu kelapan. Pada minggu kelapan, kami diajar macam mana nak jadikan fungsi admin itu secara lebih menyeluruh. Sebelum itu, mula mula perlu lah kita sediakan admin login page. Untuk sesiapa yang menjadi admin, mereka tak perlu register terlebih dahulu. Username dan password bagi admin sudah ditetapkan terlebih dahulu dalam database. Kiranya admin hanya perlu login tanpa perlu register. Admin juga mempunyai setiap level yang berbeza. Ada level 1, 2, 3 mengikut level access yang berbeza.



Bagi admin, terdapat 4 perkara yang dia boleh buat iaitu:
1. Insert User
2. View User
3. Edit User
4. Delete User
5. Log out User

Insert User
Fungsi insert user adalah untuk admin masukkan atau daftarkan user baru ke dalam website. Kiranya macam admin yang tolong user register diri dia masuk ke dalam website. Server Behaviour Insert Record digunakan untuk insert user.

View User
Fungsi view user adalah untuk bagi admin view balik kesemua user yang telah register masuk ke dalam website tersebut.

Edit User
Fungsi edit user adalah untuk admin edit semula profile user yang telah register ke dalam website.

Delete User
Behaviour yang digunakan dalam delete user adalah delete record. Fungsi delete user adalah untuk admin membuang atau delete user yang tidak berkenaan.

Log out User
Behaviour yang digunakan adalah User Authentication kemudiaanya Log out User.


Banyak sangat info yang dapat diperolehi pada kelas yang lepas. Semuanya benda baru. Semuanya masih kabur kabur pada permulaan. Tapi jangan putus asa. Practice make Perfect. Kalau sentiasa rajin selongkar PHP dengan MySQL pasti semuanya akan kembali cerah. Huhuhu..

Ok jumpa lagi di next entry. Bye! 


No comments:

Post a Comment